Menu
Tips

Hoe overleef ik de hitte?

Ga jij op vakantie naar de zon deze zomer? Heerlijk even weg! Wij hebben er ook zin in, even lekker in de zon en warmte te zijn. De Nederlandse zomer is vaak niets bij de zon en warmte die we in andere landen vinden, dus is het belangrijk je goed voor te bereiden. Lees de onderstaande tips van travelgirls met veel hitte-ervaring en voorkom oververhitting en minder plezier op vakantie!

Voorbereiding

Zorg dat je je goed inleest in wat het klimaat is van je bestemming. Wat voor temperatuur, en wat voor gevoelstemperatuur? Is het heel vochtige warmte, zoals in Nederland, of meer droge hitte? Is de zon erg fel? Wat zijn de warmste uren van de dag? Wanneer is de zon het felst? Als je dit allemaal weet kan je daar zowel je programma als je inpakken op aanpassen. Wij googlen bijvoorbeeld altijd graag het land waar we heengaan met daarbij de zoekterm “streetstyle”. Als je vervolgens naar de foto’s kijkt zul je zien hoe locals gekleed gaan. Dit geeft je een idee van wat je kan dragen om je goed aan het klimaat aan te passen. En bovendien laat het je ook meteen zien hoe je je aan de lokale cultuur aanpast en niemand beledigd met te blote/opvallende kleding.

Een luchtige losse broek houd je lekker koel en voorkomt schurende dijen

Kleding

Zorg dat je zoals hierboven gezegd je kleding goed aanpast aan zowel klimaat als lokale cultuur. Vaak zijn synthetische materialen het warmst, dus neem vooral katoen, linnen en zijde mee. Als de zon echt fel is, is het vaak lekkerder om je huid te bedekken, dus zorg dat je ook lange mouwen en broeken mee hebt. Ga je naar een land waar het meer dan 40 graden kan worden, dan zijn losvallende broeken en rokken als die hierboven vaak het lekkerst. Mocht je last hebt van schurende of plakkende bovenbenen, ga dan voor broeken of doe wat talkpoeder of deodorant op de binnenkant van je dijen om pijnlijke schuurplekken te voorkomen.

Als de zon fel is, luister dan naar wat je moeder vroeger zei en draag iets op je hoofd. Zo voorkom je zonnesteek. Een mooie hoed of sjaal staat bovendien ook nog eens heel fashionable. Een laatste pro-tip: als het echt heel warm is, kan je ook een sjaal of je hoed/pet nat maken en die over je hoofd/nek/schouders leggen. Het water zorgt dan voor verkoeling en eventuele natte plekken drogen zo weer op.

Dagindeling

Als je je goed heb voorbereid en weet wat de warmste uren van de dag zijn, doe dan als de Spanjaarden en zorg dat je die uren binnen bent in de koelte. Wij blijven in warme landen graag laat op om te genieten van de avondkoelte. Maar we staan dan ook weer vroeg op om de meeste activiteiten en bezichtigingen in de koelte van de ochtend te doen. Als het dan warmer wordt gaan we lekker in een parkje liggen of terug naar ons hostel/hotel voor een dutje. De Spaanse siesta past daar heel goed bij! Dit zie je niet voor niets in veel warme landen, iedereen gebruikt deze uren van de dag om te rusten of binnenshuis werk te doen. Zorg dus dat je deze uren ook uit de zon blijft, en ga lekker slapen of een boek lezen in een koele omgeving met schaduw. Of gebruik deze uren om een museum met airconditioning te bezoeken, en laat locaties buiten voor de ochtend en avonduren.

Kokoswater is een perfecte dorstlesser als je even iets anders wil dan water

Drinken

Drink genoeg water. Dit zal je zelf ook bedacht hebben. Maar vergis je niet, zeker als het warm is en je veel wil lopen om dingen te bekijken, moet je echt nog wel meer drinken dan je denkt. Om dit lekkerder en makkelijker te maken, kan je bijvoorbeeld een beetje limonade in je water doen of een schijfje citroen. Dit heeft ook nog als voordeel dat het vocht sneller wordt opgenomen (waarom lees je hier). Wij doen dit door in het begin van de vakantie een grote fles limonade siroop te halen en een klein flesje van een sapje of iets dergelijks. De rest van de reis kunnen we dan het kleine flesje s morgens met limonade siroop vullen en elke keer als we een fles water vullen/kopen daar een beetje siroop in doen. In Nederland heb je nu ook klein verpakkingen limonadesiroop, die zou je ook mee kunnen nemen.

Zorg vooral ook dat je s avonds genoeg water blijft drinken. Het mag dan minder warm worden, maar je lichaam is nog steeds bezig voorraden aan te vullen. En omdat de nachten waarschijnlijk ook warmer zullen zijn dan in Nederland zal je s nachts ook meer vocht verliezen. Houd dezelfde indicatoren aan als altijd, kijk bijvoorbeeld naar de geur en kleur van je urine s morgens, of je geen hoofdpijn hebt en of je genoeg energie houdt. Dan zit je goed qua hydratatie. Nog een laatste pro-tip: het is voor je maag vaak niet echt lekker hele koude dranken te drinken als het zo warm is. Probeer dus te leren om lauwwarme dranken te drinken. Dan hoeft je lichaam niet zo hard te werken om het op te nemen en krijg je het dus ook niet warmer daarvan.

Eten

Door de hitte heb je vaak minder trek. Dat geeft niet, want je hebt ook minder energie en voedingsstoffen nodig om je lichaam warm te houden, dat gaat namelijk automatisch in de hitte. Maar je moet wel zorgen dat je genoeg energie houd natuurlijk. Probeer dus vooral te eten als het wat koeler is: een goed ontbijt en een diner misschien wat later op de avond. Gedurende de dag kun je dan kijken hoeveel trek je hebt. Ga bijvoorbeeld voor vers fruit of streetfood snacks. Die zijn vaak niet zo zwaar maar toch lekker voor de energie. Wij hebben ook altijd veel behoefte aan zout als we veel zweten overdag, dus nemen weleens een zakje chips of bijvoorbeeld een tomatensapje met zout. Als je namelijk veel zweet, verlies je niet alleen water maar ook zout, dat moet weer aangevuld worden.

Dat waren onze belangrijkste tips, heb jij nog andere trucs om om te gaan met hitte en zon? Laat ze achter in de comments, dan helpen we elkaar weer aan meer reisplezier!

 

No Comments

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.