Het is zover: eindelijk ga je dan die onvergetelijke treinreis in Japan maken! Op naar het land waar oude tradities van geisha’s en samurai samensmelten met de meest moderne vormen van technologie. Maar je twijfelt nog enigszins, want een treinreis in Nederland betekent soms lange wachttijden en frustraties door asociale medereizigers. Daarnaast staat het woord voorbereiding niet in het woordenboek van iedere wereldreiziger (want YOLO). Als je echter met de trein of metro door Japan wilt reizen is het toch wel slim om van te voren wat dingen op een rijtje te zetten. Wij geven je 5 tips voor een treinreis in Japan!
#1 PASMO-kaart
Er zijn twee soorten kaarten voor de metro of trein in Japan: de PASMO en de SUICA. Er zit geen verschil tussen, behalve dat de kaarten door andere bedrijven worden verkocht. De PASMO kost € 20, waarvan € 15 (2000 yen) reistegoed en €5 borg. Als je de kaart weer inlevert, krijg je dit bedrag terug. Je kunt de kaarten op elk station heel makkelijk opladen en ze zijn hetzelfde in gebruik als de Nederlandse OV-chipkaart. Easy peasy! Het handige is dat je deze kaart alvast thuis kunt laten bezorgen voor € 8. Zo kun je onbezorgd op reis. Voor een echte traveller geldt elke euro als een extra drankje, dus om geld te besparen kun je de PASMO tegelijk met de Japan Rail Pass laten bezorgen.
#2 Japan Rail Pass
Omdat Japan zo groot is en de hogesnelheidstrein een geweldige ervaring is om een keer mee te maken, is het verstandig om voor je aankomt een Japan Rail Pass aan te schaffen. Je koopt je pas voor 7, 14 of 21 dagen en je mag hiermee gebruik maken van de meeste hogesnelheidslijnen. Je kunt een pas kopen voor heel Japan, maar aangezien je hier waarschijnlijk geen gebruik van gaat maken is dit zonde van je geld! Wij kochten de 7 dagen Hokuriku Arch-pas. Hiermee zijn we van Tokio naar Kanazawa, Lake Biwa, Kyoto en Osaka gereisd. Als je bijvoorbeeld eerst een paar dagen in Tokio verblijft en daarna pas doorreist, kun je de pas in laten gaan op een latere datum. Wij hebben ons laatste stuk van de reis een los kaartje gekocht, omdat we over de 7 dagen heen waren. Dit was in totaal veel goedkoper dan de pas voor 14 dagen kopen. Hou er ook rekening mee dat de pas naamsgebonden is. Verlies je de kaart, dan is dat pech-geld-weg!
#3 Reserveren
Ook al ben je de meest georganiseerde wereldreiziger, je moet toch nog even opletten dat je in Japan moet reserveren voor je plek in de trein. Te laat reserveren kan betekenen dat je niet mee kunt. Je kunt gewoon naar een loket gaan op de treinstations en je reserveert voor een tijdstip en datum dat je mee wilt met de trein. Het fijne is dat je de meest beleefde en rustige mede-reizigers ter wereld zult hebben en dat je met een grote glimlach in de rij zult gaan staan.
#4 Slecht Engels
Bereid je erop voor om niet verder te komen dan ‘hello’ en ‘arigato’. Ondanks de vele toeristen zul je bij veel balies en op stations merken dat mensen toch echt heel badly beetje-beetje Engels spreken! Kijk dus van te voren goed op welk perron je moet zijn. De stations zijn groot en je kunt makkelijk verkeerd lopen. Daarnaast is het helemaal niet erg om wat eerder aan te komen. Op alle stations zijn schone wc’s, restaurantjes en genoeg zitmogelijkheden. Let wel op: roken op straat of op het station is echt een no-go!
#5 Sakamoto Cable Railway
Vlakbij Lake Biwa bevindt zich de Sakamoto Cable Railway. Het is de langste kabelbaanroute in Japan, geopend in 1927. Deze route verbindt de onderkant van de berg door een magische rit door de natuur van Japan met het station Enryakuji. Onderaan de berg kun je door een oud monnikendorp lopen, waar je (tegen een kleine betaling) sommige huizen kunt binnengaan. Er komen hier nauwelijks westerse toeristen. De vele tempels en altaars die je kunt bezichtigen, gecombineerd met de unieke locatie op de berg, maakt dit tot een van de mooiste bezienswaardigheden die we ooit hebben gezien. De spiritualiteit die de gebouwen en de natuur om je heen wordt uitademen geeft je een gevoel van diepe innerlijke rust.
No Comments